Út és autópálya díjak:
Szintén egy bonyolult rendszer
működik egy régi, sokkal egyszerűbb helyett. Régen az üzemanyag
tartalmazta az útdíjat. Egyértelmű, hogy ebben az esetben az
üzemanyaggal arányosan, a megtett út függvényében kellett fizetni.
Azzal, hogy a nehéz járműveknek nagyobb a terhelése, egyszerűen két
kategóriát kell csak felállítani. Régen is volt a gázolajból más
adótartalommal üzemanyag, meg fűtőolaj. Hasonlóan meg lehetne oldani
ebben az esetben is, a jármű súlya alapján. Mivel vannak régi
korszerűtlen és új korszerű gépjárművek, így inkább "út és
környezetvédelmi díj" lehetne. Eben az esetben el lehetne
felejteni minden út esetén melyik hova tartozik (önkormányzat, állami
út, autópálya). Minden útra a terhelésének megfelelő arányú
részesedés járna ebből az összegből. Természetes, hogy ebben az
esetben a jelenlegi megoldások megszűnnének. Miért
igazságosabb ez a rendszer a jelenleginél? Mert a tehetősebb emberek
valóban rengeteget
autóznak, hiszen megtehetik. Ugyanakkor számukra az anyagi teher
ugyanakkora mint annak aki csak az orvoshoz kénytelen fizetős úton
menni, és másra nem is használja autóját. A
marketing mindig meglep, hiszen ezt a matricás rendszert sikerült
"igazságosabbnak" előadni!?
Megjött 2015-re a
legújabb. A fizetős M0. Amit a legegyszerűbben használható, és a
fővárost, valamint a legközelebbi településeit tehermentesítő útnak
szántak, azt az útdíjjal sikerült az eredeti ötlet ellenkezőjére
fordítani. De mi is az igazi gond? Azok akik nem rendelkeznek
matricával, önhibájukon kívül is rátévedhetnek fizetős szakaszra.
Előbb a 24 órás "türelmi idő" szűnt meg, most meg a
szakaszonkénti bővítése a fizetős szakaszoknak. A kettő együtt nem a
matricás bevétel növekedését, hanem a bírságból beszedett összeg nagy
ugrását fogja adni. Miért is? Mert akinek volt országos matricája
(legtöbb fuvarozó és ingázó) annak ez a mostani rendszer nem hoz
változást. Viszont akik ritkábban jönnek az M0 környékére, azok jobb
ha fel sem hajtanak rá frissen előre vásárolt matrica nélkül. Hiszen
az előzetes térképek alapján több olyan szakasz is lehet, mely ugyan
ingyenes, de csak fizetős szakaszon lehet elhajtani róla. Ez az igazi
csemege. Olyan zsákutca, melynek először örül a mezei autós, majd
megkapja az utólagos útdíj hozzájárulásáról szóló csekket. Erre csak
az ügyes jelzőt tudom tenni. A megyei bontás is érdekes. Honnan
tudjam, egy kanyar épp átlóg-e egy másik megyébe? (Ma
megszüntették, de kérdéses, holnap visszahozzák-e?) Nem
sok, csak 100m. Nincs hiányérzetem, ott lesz ellenőrző kamera. Sokkal
célszerűbbnek tartanám az autópályákra szóló matricát. M1, M3,
stb...
Még egy adalék. Az utóbbi időben folyamatosan figyelem
a híreket. Egyre több a súlyos baleset az autópályákon. Ilyen mértékű
növekedést csak úgy tudok elképzelni, ha a forgalom csökkenése miatt
egyre többen tudnak száguldozni. Kérdem én ebben az esetben: Minek
vegyek matricát, ha az autópályán szinte biztosan belefutok dugóba,
és még kerülni sem tudok sokszor? Minek álljak járó motorral órákat,
mikor kisebb közúton a tájat is tudom nézni, lassan hamarabb célomhoz
érek, könnyen módosítom utamat ha baleset vagy bármi közbejön!
Nem kéne elgondolkodni az ingyenességről? Hiszen
akkor aki távolra megy, az a pályán mehetne, közelre meg a kisebb
utakon? Sokkal egyenletesebb lehetne az eloszlás. A finanszírozást
persze meg kell oldani, amire egy példa az itteni első bekezdés.
Persze az autópálya használata ebben az esetben minimális sebességhez
lenne kötve. Ugyanis ott "szüttyögni" tilos!
Utóbbi időben egyre több baleset adódik a
leállósávban előzésből. Sőt, a jobb sávban való elhaladást is
megengedhetőnek olvastam egy cikkben. Szerintem csak a belső sávban
lenne szabad előzni, mivel a tér a sebességgel arányosan beszűkül,
így a jobb oldal figyelése baloldali karambolhoz is vezethet. Aki meg
a leálló sávot előzésre használja, attól egy életre elvenném a
vezetés jogát! Tudjuk, autópályán tilos a
megállás. Kivétel, ha műszaki hibássá válik a jármű. Nem is merek
belegondolni, hány család veszítheti el ilyenkor az egyetlen nehezen
megszerzett közlekedési eszközét. Ha még időben ki tud szállni, mert
különben akár temetés is lehet a vége. Pláne, ha valaki belső
sávban ragad be.
A fentiek alapján boldogan fogom a
természetet csodálni az alacsonyabb rendű utakon, és kerülöm a
fizetős, és fizetős M0-ás pályát. Nem
gazdasági hanem elvi okból.
Update:
Gyakorlatilag úgy sikerült teleszórni az országot,
hogy a legolcsóbb ha éves országos matricát vásárol az ember. Ugyanis
hiába a megszokott útra a megvásárolt megyei matrica, ha a rokonok,
ügyintézés, nyaralás, stb.. miatt szeretnénk az ország másik pontjára
utazni. Szinte biztosan rákerülünk fizetős szakaszra. Bár január
végén módosítottak egyes szakaszokon, de ott lóg az, ha az autópálya
megépül, a hidak és elkerülők fizetőssé válnak. Július
elején megint változott.
A teljesség igénye nélkül elkezdem
összegyűjteni a kirívó híreket az autópályákról. (Ezért
fizessek??)
2015.04.03.: M1
, M7
, M3
, 04.07.: M7
Ha nincs baleset: M2
, M2
, 04.17.: M2
, 04.20.: M1
,
Ha meg nincs, csinálunk: M7
- 04.22.: M0
, Tudtommal fizetős: M0
, 04.24.: M2
, 04.30.: M3
,
Május 09: M7
, M1
, 22: M7
, 23: M1
, 27: M1
, M7
, 28 M6
, 29: M0
(fizetős) , Június 04: M7
,
06: M0
(fizetős), 17: M6
, M5
19: M7
, 25: M7
, Július 04: M7
, 06: M43+M7
, M7
, 08: M1-7
,
11: M7
, 12: M7
+ M7
, M3,
13: M3
, M7
+ M7
, 16: M15
, M1+M7
, 17: M0(ingyenes)
+M0
,
18: M7
, 20: M5
, 22: M7
, 25: M7
, 26: M7
, 31: M0-1-3
, Augusztus 01: M3-1
, 02: M2
, 06: Mxx
,
07: M7
, (nem voltam gép előtt) , 22:
M6
, 23: M1-7
, 24: M1
, 25: M5
, 28: M3
, 29: M5
, 30: M7
,
Szeptember 01: M0
(fizetős) , 02: M3
, 03: M5
Králik János
2015